با این ۷ راه، وبلاگ خود را دگرگون کنید

در این مقاله‌، درمورد راه و روش داشتن وبلاگی بهتر صحبت کرده ایم

نوشتن مطالب جذاب و پرمخاطب کار ساده ای نیست و به تجربه و تخصص نیاز دارد. مطالبی که شما به هر منظوری به رشته‌ی تحریر در می‌آورید باید به گونه‌ای باشد که بتواند کاربر را به هدفش از خواندن آن متن برساند و یا لااقل به آن نزدیک کند. مثلا اگر مطلبی در مورد آموزش راه اندازی یک دستگاه مکانیکی در وبلاگتان نوشته اید، این محتوا باید به گونه‌ای دقیق و مفید باشد که کاربر بعد از خواندن آن احساس کند به هدفش که فراگیری آموزش راه اندازی آن دستگاه مکانیکی بوده رسیده است.

در زیر ۷ ترفند برای جذاب‌تر و پخته‌تر کردن متون نگارش شده در وبلاگ آورده شده است که با رعایت این اصول می‌توانید محتواهای خود را به طرزی حرفه‌ای تر و بهتر به کاربر ارائه کنید.

۱.تیتر های مناسب انتخاب کنید

انتخاب تیتر مناسب مهم‌ترین فاکتور در نوشتن یک پست است. زیرا اگر شما تیتری مناسب برای مطلب خود انتخاب نکنید، هرچند هم که مطلبتان با ارزش و مفید باشد، احتمال خوانده شدن آن پایین می‌آید. قبل از اینکه بخواهید آخرین نسخه از مطلبتان را انتشار دهید، چند دقیقه‌ای را صرف بازبینی تیتر کنید و مطمئن شوید بهترین تیتر ممکن را انتخاب کرده اید. برای انتخاب یک تیتر مناسب می‌توانید از ترفند استفاده از عدد (مانند تیتر همین مطلبی که می‌خوانید) و یا ترفندهای زمانی (مثال: چگونه در ۱۰ روز ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟) استفاده کنید.

 

۲. خودتان را به چالش بکشید

این مورد شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی قطعا موثر است! برای این کار شما باید وانمود کنید به مطلبی که خودتان نوشته‌اید باور ندارید و بر علیه خودتان استدلال کنید و به طور کامل منکر نوشته های خود شوید. در متنی که نوشته‌اید به دنبال نکاتی بگردید که می‌توانید آنها را به چالش بکشید. چالش هایی مانند «آیا برای گفته هایتان مدرک رو کرده اید»، «آیا استدلال های مخالفی هستند که شما به آنها اشاره نکرده اید».

۳. از جلوه های بصری استفاده کنید

استفاده از جلوه های بصری، به خصوص تصاویر بهترین روش برای جذاب‌تر کردن نوشته است و اصولا کاربران هم نسبت به مقالاتی که حاوی تصاویر باشند علاقه بیشتری نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که از تصاویری استفاده کنید که اولا با کیفیت باشند، دوما به موضوع نوشته‌تان مربوط باشند. جلوه های بصری فقط به تصاویر محدود نمی‌شود و می‌توانید از اینفوگرافیک، ویدئو و پاورپوینت های آنلاین هم استفاده کنید.

مقالاتی که همراه با عکس باشند تا ۹۴ درصد احتمال خوانده شدن دارند.

۴. جملات بی‌ارزش و بی‌معنی را حذف کنید

قطعا در هر مقاله‌ای که نگارش می‌شود جملات و بندهایی وجود دارد که حضورشان در متن لزومی ندارد. جملات، کلمات و بندهای بی معنی که ارزشی به نوشته اضافه نمی‌کنند را حذف کنید. برای اینکه بفهمید آیا جمله ارزشمند است یا خیر سوالات زیر را از خود بپرسید:

– آیا این جمله مقصود شما را به مخاطب می‌رساند؟

– آیا به نوشته ارزشی اضافه می‌کند؟

– آیا این جمله می‌تواند تغییر کند، جایگزین و یا منتقل شود؟

اگر جمله‌ی مورد نظرتان به سه سوال بالا جواب منفی دادند، درنگ نکنید و آن را حذف کنید.

۵. از آرایه های ادبی استفاده کنید

خوشبختانه زبان فارسی از لحاظ دارا بودن آرایه های ادبی و اشعار زبانی غنی است و شما می‌توانید برای جذاب‌تر کردن نوشته از انوع آرایه های ادبی بهره ببرید. نترسید و دل را به دریا بزنید. قطعا افراد هم از آن استقبال خواهند کرد. زیرا افراد روی کلمات و جملات تفکر نمی‌کنند ولی یک شعر، آرایه و یا سخن ادبی می‌تواند توجه آنها را به خود جلب کند. فقط توجه داشته باشید که بصورت افراطی از صنایع ادبی استفاده نکنید و‌ آنها را تا حد ممکن ساده بنویسید و از تکلف نویسی دوری کنید.

۶. متن را دوبار غلط‌گیری کنید

قطعا هیچکس دوست ندارد متنی را بخواند که پر است از غلط های املایی و نگارشی. نمی‌توانید برای غلط‌گیری نکردن متن بهانه بیاورید. زیرا این فرآیند فقط چند دقیقه زمان می‌برد. پس تنبل نباشد و دست به کار شوید. باور کنید ارزشش را دارد. زیرا گاهی فقط یک غلط املایی کافی است تا یک خواننده یا مشتری را از دست بدهید.

۷. تیترها را بازبینی کنید

مورد اول را به یاد بیاورید (تیتر های مناسب انتخاب کنید). خب حالا باید تیترها را مجددا بازبینی کنید. به سه یا چهار تیتر جدید فکر کنید. سپس سعی کنید آنها را با هم ترکیب کنید و تیتری جذاب‌تر بسازید. با تیترهای ترکیبی، شما قادر خواهید بود طیف بیشتری از مخاطب را به زیر چتر محتوای خود بیاورید.

مطالب مناسب شما مطالبی از همین نویسنده

نظرات بسته اند