چه رنگی را برای وبسایت خود انتخاب کنیم؟

انتخاب رنگ مناسل در طراحی سایت چه اهمیتی دارد؟

رنگ‌ها قدرتمندند! چرا که نه تنها بر روی عواطف و احساسات بلکه بر روی رفتار افراد هم اثرگذارند. علم روان‌شناسی رنگ‌ها می‌تواند به شما کمک کند برندتان را تقویت کنید، فروش‌تان را افزایش دهید، یا حتی کاربران را مجاب کنید تا به صفحات خاصی از وبسایت شما هدایت شوند یا عملیات در نظر گرفته شده‌ای را انجام دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد در کمتر از ۹۰ ثانیه بازخورد مساعد یا غیرمساعدی نسبت به یک محصول نشان می‌دهند و این در حالیست که ۹۰درصد این تصمیم بر اساس رنگ محصول گرفته می‌شود. همچنین مطالعات متخصصان این حوزه نشان می‌دهد که رنگ مناسب در طراحی وب سایت تا ۸۰ درصد در به رسمیت شناختن برند شما مؤثر است.

روانشناسی رنگ‌ها در بستر وب

اینکه بسیاری از شبکه‌های اجتماعی معروف دنیا از جمله توییتر، فیسبوک لینکداین و تامبلر و بسیاری از برنده‌های معروف از جمله Dell، HP،IBM و Intel لوگوهایی به رنگ آبی دارند، قطعاً تصادفی نیست. البته این بدان معنا نیست که رنگ آبی حتماً گزینه‌ی خوبی برای وبسایت و برند شماست. فراموش نکنید که بسته به برخی عوامل، هر وبسایت رنگ مختص به خود را در جهت برآورده کردن نیازهایش دارد.

اگر بدانید که هر رنگ چه تاثیراتی بر افراد می‌گذارد می‌توانید بهترین گزینه را برای رنگ‌آمیزی وبسایت خود برگزینید. در ادامه در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز به صورت ناخودآگاه باعث افزایش ضربان قلب و سریع‌تر شدن سرعت تنفس می‌شود. رنگ قرمز همراه با هیجان، عشق، انرژی و تحرک است. همچنین به طور بالقوه حاوی مضامینی منفی چون جنگ، خشونت، آتش، عصبانیت و خطر است.

– چه زمانی از قرمز استفاده کنیم؟

از قرمز زمانی استفاده کنید که می‌خواهید در خصوص موضوعی جلب توجه کنید یا ایجاد هیجان نمایید. قرمز برای غذا، مد و فشن، سرگرمی، ورزش، تبلیغات، سرویس‌های اضطراری و مراقبت‌های بهداشتی خوب است.

– چه زمانی از قرمز استفاده نکنیم؟

در استفاده از رنگ قرمز به هیچ عنوان زیاده‌روی نکنید. هیجان زیادی می‌تواند مخرب باشد. عموما قرمز برای کالاهای لوکس، وبسایت‌های فعال در زمینه طبیعت و وبسایت‌های حرفه‌ای مناسب نمی‌باشد.

روانشناسی رنگ زرد

زرد درخشان‌ترین رنگ است. با موضوعاتی همچون شادی، خوش‌بینی و جوانان همخوانی دارد. همچنین القاء کننده‌ی برخی ویژگی‌ها منفی مثل بزدلی، فریب و ارزانی نیز می‌باشد.

– چه زمانی از رنگ زرد استفاده کنیم؟

برای شادی بخشیدن به افراد از زرد استفاده کنید. اگر می‌خواهید این شادی توأم با آرامش باشد، از زرد روشن کم‌رنگ‌تر استفاده کنید. رنگ زرد برای جلب توجه به متن‌ها و دکمه‌هایی که با کلیک بر روی ‌آن‌ها عملیات خاصی انجام می‌‌شود بسیار مناسب است.

– چه زمانی از زرد استفاده نکنیم؟

از آنجایی که نگاه کردن طولانی به رنگ زرد باعث خسته شدن چشم‌ها می‌شود، استفاده‌ی زیادی آن توصیه نمی‌شود. تا حد ممکن از این رنگ کمتر استفاده کنید.

روانشناسی رنگ نارنجی

نارنجی یک رنگ فعال و پر جنب و جوش است که عموما با تفریح، شادی، هیجان و اشتیاق مرتبط است. همچنین استفاده از این رنگ برای جلب توجه و برقراری ارتباط نیز توصیه می‌شود.

– چه زمانی از نارنجی استفاده کنیم؟

برای جلب توجه به عملکردهای مهم (مشترک شدن (subscribe)، خرید، عضویت و …) یا هر محتوایی که می‌خواهید توجه افراد به آن جلب شود، برای سایت‌های تجارت الکترونیک، خودرو، تکنولوژی، سرگرمی، غذا و … مناسب است.

– چه زمانی از نارنجی استفاده نکنیم؟

هرچند که شدت نارنجی از قرمز کمتر است، اما با این حال استفاده زیاد از آن مسحورکننده است. در به کار بردن آن زیاده‌روی نکنید.

روانشناسی رنگ سبز

سبز به منظور هماهنگی و حفظ تعادل عناصر به کار می‌رود. رنگ سبز با رشد و پویایی، سلامتی، طبیعت، ثروت، آرامش، سخاوت، باروری، موفقیت، صلح و مضامینی از این قبیل مرتبط است.

– چه زمانی از سبز استفاده کنیم؟

پردازش رنگ سبز توسط چشم به سادگی انجام می‌شود. از این رنگ به منظور ایجاد آرامش و در وبسایت‌هایی در زمینه طبیعت استفاده کنید. همچنین رنگ سبز برای وبسایت‌هایی با محوریت علم، جهانگردی، منابع انسانی و … مناسب است.

– چه زمانی از سبز استفاده نکنیم؟

این رنگ برای سایت‌هایی با محوریت کالاهای لوکس، تکنولوژی، و مضامین مشابه مناسب نمی‌باشد.

روانشناسی رنگ آبی

آبی با مفاهیمی همچون صلاحیت، کیفیت، آرامش، اعتماد، پایداری، خرد، وفاداری، استحکام، بهره‌وری و امنیت مرتبط است. آبی روشن می‌تواند مفاهیمی چون طراوت و انرژی‌بخشی را نیز در بر گیرد.

– چه زمانی از آبی استفاده کنیم؟

آبی اغلب توسط شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که قابلیت جلب اعتماد فراوانی در این رنگ نهفته است. همچنین برای سایت‌هایی در زمینه مراقب‌های بهداشتی، دندانپزشکی، تکنولوژی سطح بالا، علوم پایه، دولت و موارد اینچنینی مناسب است.

– چه زمانی از آبی استفاده نکنیم؟

استفاده بیش از حد از رنگ آبی می‌تواند وب سایت شما را سرد و بی روح کند. همچنین استفاده از آن می‌تواند باعث بی اشتهایی شود، پس هیچ‌وقت از آن برای وبسایت‌هایی با موضوع غذا استفاده نکنید.

روانشناسی رنگ مشکی

مشکی رنگ قدرتمندی است که اغلب با مفاهیمی مثل کمال، ظرافت، قدرت، ثبات، استحکام، تشریفات و هوش همراه است. این رنگ همچنین می‌تواند نماد مرگ، رمز و راز و شرارت باشد.

– چه زمانی از مشکی استفاده کنیم؟

بسته به رنگ‌هایی که به همراه آن استفاده می‌شود، مشکی می‌تواند زیبا و سنتی یا مدرن باشد. مشکی برای کالاهای لوکس، مد و فشن، بازاریابی، لوازم آرایشی و … بسیار مناسب است.

– چه زمانی از مشکی استفاده نکنیم؟

استفاده زیاد از مشکی شما را از هدف وبسایت دور می‌کند و می‌تواند احساس شوم و شرورانه به کاربر منتقل کند یا حتی باعث ناراحتی و استرس افراد شود.

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید با خلوص، پاکی، شادی، صمیمیت و امنیت مرتبط است.

– چه زمانی از سفید استفاده کنیم؟

سفید رنگ دکترها، پرستارها و دندانپزشک‌هاست که آن را به یک رنگ جدانشدنی از وبسایت‌هایی که با موضوع سلامتی در ارتباط هستند تبدیل کرده است. همچنین این رنگ برای وبسایت‌های علمی نیز بسیار مناسب است.

– چه زمانی از سفید استفاده نکنیم؟

از آنجایی که تأثیر رنگ سفید در کنار رنگ‌های دیگر متفاوت است، استفاده از آن در هر نوع وبسایتی می‌تواند مناسب باشد.

روانشناسی رنگ صورتی

اگرچه صورتی زیر مجموعه‌ای از قرمز است، با این حال ویژگی‌هایی دارد که در رنگ قرمز نیست. صورتی نشان دهنده‌ی کمال، صمیمیت، عشق و رمانتیک بودن است. خشونت و شرارت قرمز در آن وجود ندارد و کاملاً ملایم و تسکین‌دهنده است.

– چه زمانی از صورتی استفاده کنیم؟

صورتی بسیار مناسب سایت‌هایی با محوریت زنان و دختران می‌باشد و برای استفاده در سایت‌های ارائه دهنده‌ی محصولات زنانه توصیه می‌شود.

– چه زمانی از صورتی استفاده نکنیم؟

صورتی روشن، پر زرق و برق است و از جدیت سایت تا حدودی می‌کاهد. از این رو در وبسایت‌های رسمی استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

مطالب مناسب شما مطالبی از همین نویسنده

3 نظر

  1. آزمون آیین نامه گفت

    ممنون از سایت خوبتون. من هم توی سایتمون آموزش های
    زیادی گداشتم به سایت من هم سر بزنید

نظرات بسته اند