کشیدگی ردیف و محتوا
0

رسیدن به موفقیت های بسیار در زندگی فرایندی تدریجی و مداوم است. عطش موفقیت برای خیلی از ما تا سر حد جنون پیش می رود و حتی فکر شکست در این مسیر نیز غیر قابل تحمل است. از آنجایی که این طرز تفکر می تواند تمام هوش و حواس شما را به پیروز شدن معطوف کند، عدم توانایی در هضم شکست های احتمالی، بزرگ ترین مانع برای درس گرفتن و ادامه ی راهی خواهد شد که در آن قدم گذاشته اید و این می تواند زندگی هر کسی را برای همیشه تغییر دهد.

خیلی ها با علم به اینکه شکست های احتمالی و نا امیدی جزئی از مسیر موفقیت هستند قدم در این راه می گذارند، با این حال در مواجهه ی حقیقی با این شکست ها خود را می بازند و نمی دانند قدم بعدی شان چه باید باشد. اما، شکست، با تمام درد و رنجی که برای انسان دارد، می تواند ناباورانه سبب ساز حرکت به سمت جلو و رسیدن به موفقیت های بزرگ تر باشد.

تمایلی که به بازیابی سریع از آثار و تبعات شکست های بزرگ و مهم در درون افراد وجود دارد طبیعی و قابل درک است. اما لازم است با اتفاقاتی که در پی یک شکست مهم در زندگی انسان رخ می دهند با صبر و فراست برخورد کرد. صبر و تفکر منطقی، دو عنصری هستند که برای پشت سر گذاشتن موانع و آثار مخرب شکست، به شدت مورد نیاز خواهند بود.

در ادامه توصیه هایی را از نظر خواهید گذراند که به شما کمک می کنند هنگام مواجهه با شکست، خود را نبازید و برای شروعی دوباره و رسیدن به موفقیت آماده شوید:

۱- برای غصه خوردن به خودتان زمان بدهید

بسیاری از کسانی که با شکست مواجه می شوند بلافاصله تلاش مجدد را شروع می کنند و به دنبال راه های جایگزین برای ادامه ی راه از همان نقطه ی شکست، و حتی معجزه ای می گردند که بتواند اوضاع را به شرایط مطلوب بازگرداند. این مرحله، مرحله ی انکار است و باعث می شود نتوانید درک درستی از موقعیت حقیقی خود داشته باشید. در عوض برای هضم اتفاقی که افتاده و موقعیت فعلی به خودتان زمان بدهید؛ این کار برای آغاز فرایند بازیابی شما لازم است.

۲- باید شکست خود را بپذیرید

پذیرفتن نا امیدی و اتفاقاتی که علی رغم میل شما در مسیر رسیدن به نتیجه ی دلخواهتان رخ داده، در درازمدت بسیار مفید خواهد بود. لازم است در کنار این پذیرش به خودتان یادآور شوید اگر این بار و به این شکل به نتیجه نرسیده اید، به معنای آن نیست که تمام آنچه انجام داده اید بی نتیجه مانده است. آنچه که روی داده را بپذیرید، خود را در مسیر تلاش مجدد قرار دهید، و این تجربه را پشت سر بگذارید.

۳- برای خود برنامه ریزی کنید

برنامه ی استراتژیک شما در پی شکست می تواند دو حالت داشته باشد: یک اینکه چیزی شبیه همان برنامه ی قبلی باشد، و دو اینکه برنامه ای بریزید که به طور اخص علت شکست برنامه ی قبلی تان را برطرف کرده باشد. برنامه ریزی قبلی شما آنطور که می خواستید پیش نرفت، و این یعنی باید همه چیز را با جزئیات بیشتر بازنگری کنید. با کمی تحقیق و صداقت (به ویژه با خودتان) به راحتی می توانید نقطه ای که همه چیز از آنجا به بیراهه رفته را شناسایی کنید.

می توانید در این مرحله طرح کوتاه مدتی را دنبال کنید تا اوضاع کمی به حالت عادی برگردد و در عین حال، تصویر بزرگ تری در ذهن خود مجسم کنید که در نهایت شما را به هدف نهایی تان برساند.

۴- راهنمایی گرفتن اهمیت زیادی دارد

راهنمایی گرفتن از یک راهنمای دارای صلاحیت، به ویژه در زندگی حرفه ای های خودساخته نقش پر رنگی دارد. اگر کسی را ندارید که راهنمایی تان کند، حتماً به فکر پیدا کردنش باشید. یک راهنمای کارآزموده و با تجربه، اکثر اشتباهاتی که ممکن است در این برهه از زندگی خود مرتکب شده باشید را پشت سر گذاشته است. راهنمای خود را در جریان امور قرار دهید تا او نیز بتواند راهنمایی درستی به شما ارائه کند.

۵- از خود پشتکار نشان دهید

اینکه فرصتی خارق العاده برای تحقق خواسته ها و آرزوهایتان پیدا کنید، اما اوضاع آنطور که می خواهید پیش نرود، معنایش این نیست که دنیا به آخر رسیده است. از درهایی که به رویتان باز می شود بهره بگیرید و آنها را نقطه ی آغاز یادگیری خود قرار دهید. با این کار می توانید نقاط ضعف و ایرادات نقشه ی قبلی تان را شناسایی و برطرف کنید.

پشتکار همیشه به نفع شما عمل می کند؛ با پشتکار، تلاش کافی، ذهنی باز، اعتماد به نفس و نگرشی مثبت می توان هر پاسخ منفی را به مثبت تبدیل کرد.

۶- «جا زدن» در انتخاب های شما جایی ندارد

تقریباً تمام کارآفرینان و حرفه ای هایی که به موفقیت های بزرگ رسیده اند، در برهه یا برهه هایی از زندگی خود با شکست روبرو شده اند و فشار و نا امیدی ناشی از آن را تجربه کرده اند. گفتنش آسان تر از انجام دادنش است، اما به خاطر داشته باشید که بدون تلاش و زحمت، پیشرفتی حاصل نمی شود.

مسیر پیش روی شما ممکن است هنگام تجربه ی شکست، برایتان مبهم و نامشخص باشد. اما با تلاش، امید، پشتکار، و البته کمی اقبال، همه چیز تغییر خواهد کرد.